SPREAD THE WORD: MOND-TOT-MOND RECLAME WERKT

Kennen jullie de app Shazam nog? Hoe heb jij deze app eigenlijk leren kennen? Ben jij er toevallig mee in aanraking gekomen doordat een vriend of vriendin uit jouw omgeving hierover vertelde? Shazam is een simpel voorbeeld van een app, wat groot is geworden door middel van ‘word of mouth’ (WOM).

Eigenlijk heeft iedereen wel een ervaring met WOM. Zo heb je vast wel eens een gesprek met een vriend of vriendin over een bepaalde productervaring. Als meisje zijnde heb je vast samen met vriendinnen de nieuwste en meest opvallende kledingcollecties met elkaar besproken en jongen zijnde heb jij het vast wel is met vrienden gehad over de nieuwste gadgets die op de markt te vinden zijn. Wanneer bepaalde producten ons erg enthousiast maken, hebben we de neiging om dit met onze vrienden of naasten in onze omgeving te gaan delen.

Drie sociaal-emotionele triggers
WOM is de oudste vorm van marketing en wordt ook wel mond-
tot-mond reclame genoemd. Plat gezegd is word of mouth het bespreken van een product of dienst tussen verschillende personen, vaak bekenden van elkaar. Wanneer vertellen wij nou iets aan een ander over een bepaald product of dienst? WOM komt voort uit drie sociaal-emotionele triggers (Veiligdoen, 2017):

  • Onderscheiding – een product of een dienst heeft een bijzondere eigenschap.
  • Opwinding – een product of een dienst zit zo goed in elkaar, dat je er vanuit enthousiasme en opwinding over gaat praten met anderen.
  • Functionaliteit – het product lost iets op. Denk hierbij aan Shazam. Hoe kom je erachter van welke artiest een bepaald nummer is die jij op dat moment hoort?

Consumenten hebben geen vertrouwen meer in advertenties
Consumenten hebben geen vertrouwen in advertenties, maar wel in hun vrienden. En dit is ook het belangrijkste element van word of mouth. Uit onderzoek van Nielsen Research blijkt dat mond tot mond reclame boven aan de lijst staat als het gaat om welke vorm van adverteren consumenten het meest vertrouwen.
“Ninety-two percent of consumers around the world say they trust earned media, such as word-of-mouth and recommendations from friends and family, above all other forms of advertising.” (Nielsen, 2012)

WOM online
Naast offline word of mouth bestaat er nu, door de komst van social media, ook online word of mouth. Op social media praten veel consumenten over ervaringen met een product, zowel positief als negatief. Het nadeel van social media is echter dat als een negatief bericht over jouw product viral gaat het snel een grote groep mensen bereikt. Naast social media komt word of mouth ook voor door bijvoorbeeld het schrijven van een recensie of productbeoordelingen. EWOM (electronic word of mouth) blijkt echter minder betrouwbaar dan de traditionele word of mouth. Bij traditionele word of mouth zijn het vaak verhalen die de consument hoort van een bekend persoon uit zijn/haar omgeving, waardoor het als meer betrouwbaar wordt ervaren.

WOM stimuleren
Om word of mouth te stimuleren is het voor marketeers belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  • Meet niet alleen de online word of mouth, maar ook de offline conversaties
  • Creëer excitement rondom je merk
  • Maak deelbare content online
  • Maak het makkelijk om informatie over je merk te vinden

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s