The Big Business of Big Data

Big Data is big business. In deze blog behandelen we de 5 vormen van Big Data en gaan we verder in op de toepassingen voor communicatieprofessionals in kleine- en middelgrote ondernemingen. Bestselling Auteur Thomas Davenport geeft de volgende definitie van Big Data: “The broad range of new and massive data types that have appeared over the last decade or so” (Davenport, 2014).


The Big Five

Davenport geeft een erg brede definitie van Big Data, daarom zijn er 5 verschillende soorten Big Data te typeren:

  1. Machine to Machine Data: Het uitwisselen van data op een geautomatiseerde manier
  2. Big Transaction Data: Verschillende soorten transactiegegevens
  3. Biometric Data: Fysiologische kenmerken en gedragskenmerken
  4. Human Generated Data: Data die door personen zelf is ingevoerd, voornamelijk metadata
  5. Web en Social Media Data: Alle data die op online platforms actief gegenereerd is door haar gebruikers, en cookies.

(Meij, 2014)


Hoe kan jij het toepassen?

Welke soort data kunnen wij gebruiken als (toekomstige) communicatieprofessionals? De meest toegankelijke (en snelst groeiende) soort big data is momenteel Web en Social Media Data. Door de groei van Social Media netwerken als Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en natuurlijk Google is er een alsmaar groeiend aanbod data beschikbaar voor professionals. Met de druk op een knop heb jij zo alle gegevens van je doelgroep, en kun je ze gericht bereiken.


Klantenwerving

Er zijn verschillende tools om Big Data te benutten met social media. QlikView is een programma waar het mee kan. Hierin kun je gegevens uit veel bronnen zoals je machines, je werknemers, de cloud of je website samenvoegen, zodat ontwikkelingen snel worden herkend en je een heel nieuw overzicht krijgt over de processen binnen je bedrijf en het gedrag van je klanten. Het programma Hootsuit monitort sociale media als Facebook, Twitter of Linkedin. Met dit programma zie je snel wat er speelt binnen jouw branche en waar je vervolgens handig op kunt inspelen (Mkbservicedesk, 2017).


Facebook-pixel

Met conversiemeting kun je acties bijhouden die mensen ondernemen nadat ze je Facebook-advertenties hebben bekeken op verschillende apparaten. Door een Facebook-pixel te maken en deze toe te voegen aan je pagina’s op je website waar conversies plaatsvinden, zoals de pagina voor betalingen, kun je zien wie er tot conversie overgaat naar aanleiding van je Facebook-advertenties (Facebook, 2017).

De pixel blijft de acties bijhouden die mensen ondernemen nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Hierdoor blijf je data verzamelen van de personen die er op hebben geklikt. Je kunt zien op welk apparaat ze de advertentie hebben gezien en op welk apparaat ze uiteindelijk tot conversie zijn overgegaan. Dankzij deze pixel weten bedrijven precies wie je doelgroep is.


Het draait allemaal om relaties

Big data draait voor communicatieprofessionals vooral om linken leggen tussen verschillende datasets, om zo tot nieuwe inzichten te komen die je onderneming vooruit kunnen helpen. CRM is daarom dé perfecte partner van Big Data, want een gedetailleerd inzicht in je klanten kan je net de edge geven die jij nodig hebt om iemand over de streept te trekken of net een stapje verder kunt gaan in je relatie.


Bronvermelding:

Davenport, T. H. (2014). Data @ Work. Boston: Harvard Business School Publication Corporation.

Facebook. (2017, mei 12). http://www.facebook.com. Opgehaald van https://www.facebook.com/business/a/online-sales/conversion-tracking.

Meij, L. (2014, 10 18). De vijf typen Big Data. Opgehaald van ictrecht.nl: https://ictrecht.nl/2014/08/18/bigdatamaandag-deel-7-de-vijf-typen-big-data/

Mkbservicedesk. (2017, mei 12). mkbservicedesk.nl. Opgehaald van http://www.mkbservicedesk.nl/7587/wat-kan-big-data-voor-jou-betekenen.htm.

 

Advertenties