‘Ik weet het toch zelf wel’

Het is weer weekend, tijd voor wat lekkers. Je loopt in de supermarkt en bedenkt waar je zin in hebt. Helaas, kan je weer eens niet snel een keuze maken. Zin in bitterballen, maar ook in chips… Waarom bestaat er niet gewoon bitterballen chips? Waarom kan ik alleen kopen wat anderen denken wat ik lekker vind? Ik weet het zelf toch wel! Ik wil bitterballen chips! Grr, dan maar wat extra calorieën en voor ik het weet reken ik een pak bitterballen (wel ovenbitterballen, blijken minderen calorieën te bevatten. Goed bezig!) en een zak chips af bij de kassa.

Co-creatie, wat is dat?
Klanten weten zelf het beste waaraan zij wel en geen behoefte hebben. Waarom zou je daar als organisatie dan geen gebruik van maken? Co-creatie biedt de oplossing. Volgens Ondernemersplein spelen consumenten bij co-creatie een actieve rol in het innovatieproces. Het uitgangspunt is dat klanten op de hoogte zijn van hun eigen behoeften en hierbij ideeën kunnen vormgeven en uitwerken. Organisaties kunnen dit toepassen in elke levensfase van een product, zowel in de begin- de ontwikkelings- en de eindfase.

Waarom co-creatie?
Nieuwe ideeën, nieuwe producten, engagement en dialoog. Allemaal aspecten die dankzij co-creatie kunnen worden gecreëerd. Consumenten weten wat zij graag willen en kunnen met ideeën komen waar een organisatie zelf nooit aan gedacht heeft. Dit vernieuwende karakter kan je als organisatie nieuwe producten opleveren met nieuwe kansen in de markt. Maar er is meer dan dat mogelijk! We leven in een tijd waar luisteren en dialogen onmisbaar zijn. Het gaat niet meer alleen om keiharde conversie, klantrelatie wordt een steeds belangrijker begrip. Hoe mooi is het dan om klanten te laten meedenken, verbondenheid te creëren en het als klant en organisatie samen te doen?

Maar hoe werkt het dan?
Het klinkt allemaal heel mooi. Samen met de klant je producten bedenken, maar hoe werkt dat dan? Laten we eens kijken naar eerder uitgevoerde co-creaties. Misschien wel één van de bekendste voorbeelden is de ‘Maak de Smaak’ van Lays. Consumenten konden een suggestie insturen voor een nieuwe chipssmaak (ja inderdaad, zo kwam ik bij de bitterbal chips! Maar geef toe, hoe lekker zou dat zijn?). Het best ingezonden idee werd daadwerkelijk op de markt gebracht. Een ander goed voorbeeld van co-creatie is uitgevoerd door Ikea. Consumenten mochten een Pinterest-board creëren waarop zij hun droomkamer presenteerden. De droomkamer van de winnares werd uiteindelijk in Ikea Amsterdam tot leven gebracht.

En om in het teken te blijven van co-creatie dragen wij, Charley Vermij en Naomi Hoekman, het stokje nu weer over aan de volgende bloggers. Schrijf een blog over een mediatrend die speelt bij de consument en maak hen iets wijzer. Samen gaan wij voor co-creatie!

Plaats een reactie