Gamification: game-elementen in een niet-game context

Wanneer je de term ´gamification´ hoort dan denk je al gauw dat ´overal een spelletje´ van wordt gemaakt. Deze opvatting is goed en fout, je past gametechnieken en gamedenken toe in een niet-game omgeving. Het doel is altijd om de gebruiker iets te leren en te motiveren. In deze weblog lees je precies wat gamification is en waarom het nuttig kan zijn!

Het nut van gamen

Gamen is niet uitgevonden met de komst van de Playstation, we ´gamen´ al honderden jaren met elkaar. Een potje monopolie is natuurlijk ook een game. Dat er tegenwoordig hele klinieken uit de grond worden gestampt voor gameverslaafden laat wel zien hoe goed games zijn in het verleiden, motiveren, vastgrijpen en binden van de spelers. Pas je dit toe in de echte wereld, dan spreek je over gamification. Bij gamification gaat het om het gedrag dat je wilt stimuleren. De reden dat mensen iets doen heeft te maken met hun intrinsieke motivatie, bijvoorbeeld in de vorm van status of erkenning.

Een game kan ook wel worden omschreven als ´een vrijwillige poging om onnodige obstakels te overwinnen´. De voordelen die je hier uit kunt halen zijn:

  • Beter hand-oog coördinatie
  • Beter zicht
  • Het sneller oplossen van problemen
  • Minder geheugenverlies

Zoals al is aangegeven houdt gamification in dat je spelelementen toepast in een niet-spel context. De belangrijkste elementen van een game zijn: gebonden aan regels, snel, het heeft een doel, directe feedback en een beloning. Door deze elementen toe te passen wordt de motivatie verhoogd, is er meer productiviteit en meer betrokkenheid. Denk maar eens aan de progress bar op Facebook en LinkedIn die aangeeft dat je profiel nog niet volledig is ingevuld, stiekem ga je toch voor de 100%.

Kansen voor online gamification

Mogelijkheden zijn er genoeg, denk aan spaarprogramma´s, reviewsystemen en de voortgang van een bestelproces. Toch moet je met de onderstaande vier punten rekening houden wanneer je zelf game-elementen wil toepassen in een niet-game contect!

  1. Ga voor simpel

Een game moet helder en duidelijk zijn, hierdoor is de effectiviteit hoger.

  1. Draag bij aan intrinsieke motivatie

Verrijk de ervaring van je doelgroep en zorg ervoor dat ze hun eigen doelen kunnen bereiken. Vind een intrinsieke motivator en speel hier op in, op deze manier bereikt je doelgroep een doel en profiteer je hier zelf ook van!

  1. Kijk uit met extrinsieke motivatie

Dit werkt op korte termijn, maar op de lange termijn zal de interesse van de doelgroep afnemen. De intrinsieke motivatie kan dalen door je alleen te richten om extrinsieke motivatie.

  1. Ga voor de juiste SET-technieken

System, elements en tools: alle games zijn hier in onder te verdelen. Ga voor de verdeling die het beste bij jouw doelgroep en doel past!

In de infographic staat samengevat wat gamification precies is en waarom het nuttig is! Je kunt nu met een klein beetje minder schuldgevoel World of Warcraft spelen!

P.s. Om het maar even over de brede inzetbaarheid van gamification te hebben: onze leermeester (Igor ter Halle) op het gebied van mediatrends past dit zelf ook toe in zijn lessen! Is hij blij verrast dan kunnen we extra ´xp´ verdienen wat zich weer door vertaald naar een hogere eindbeoordeling! Gamification is dus zelfs bruikbaar voor leraren die eigenlijk geen extra motivator in hoeven te zetten om elke week een leerzame, inspirerende en bovenal onvergetelijke les te verzorgen!

gm

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s