Privacy- en cookiesbeleid

Laatst was ik op zoek naar een leuk paar leren laarsjes. Ik hoorde van vriendinnen dat op internet altijd de laagste prijs te vinden was, dus ik besloot ‘zwarte leren laarsjes aanbieding’ te googelen. Ik klikte op wat sites, accepteerde hier en daar wat cookie-meldingen en bedacht me daarna dat mijn bankrekening niet hoog genoeg was. Ik besloot daarna even door Facebook heen te scrollen en opeens leek deze overgenomen te zijn door zwarte leren laarsjes. Ik opende Instagram en ook deze stond vol met zwart leren laarsjes. Later die week maakte ik wat huiswerk en klikte ik op wat sites en ja hoor.. ZWART LEREN LAARSJES. Ik voelde me achtervolgt en kreeg ineens zelfs nachtmerries over zwarte leren laarsjes. Wacht eens even.. stond er in de cookies-voorwaarden dat ze ook in mijn hoofd mochten komen?

Wat is dat privacy- en cookiesbeleid nu eigenlijk? Want het woord privacy lijkt mij hier heel erg ongepast. Hier is namelijk geen enkele sprake van privacy. Het is een poging om online in je hoofd te kruipen en je door je laptop heen te trekken omdat je die zwarte leren laarsjes toch echt NU moet gaan kopen! Ik ging eens op onderzoek uit. Ik vond de volgende definitie van cookies: ‘In cookies wordt informatie over jouw websitebezoek opgeslagen. Met het plaatsen van cookies worden persoonsgegevens verwerkt. Door het gebruik van cookies kan een website je herkennen bij een volgend bezoek aan de website. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je niet telkens opnieuw wilt inloggen bij een nieuw bezoek aan de website’ (Consumentenbond, 2017). Mijn definitie: ‘In cookies wordt elke beweging die je maakt op de website opgeslagen. Accepteer je cookies? Zeg maar ‘dag’ tegen je privacy. Het bedrijf of de organisatie weet waar je woont, met wie je om gaat, wat je interesses zijn maar vooral hoe ze jouw geld in hun zak kunnen krijgen. Het bedrijf zal dit inzetten om je psychische gezondheid zodoende te beïnvloeden dat je die zwarte laarsjes alleen al koopt om er maar van af te zijn’.

Nu is er natuurlijk ook een mooie kant aan het cookiesbeleid en zitten er vast het een en ander aan regeltjes aan verbonden waardoor je gegevens niet zomaar op straat liggen. De advertenties die je krijgt zijn persoonsgericht. Al met al wil ik je graag meegeven dat je moet weten waar je op klikt. Ga eens googelen naar wat cookies zijn en lees de voorwaarden eens door op de website.

Geef een reactie

