If you can’t tell it, you can’t sell it

‘’In dit blog lees je waarom storytelling ‘hot’ is en wat verhalen met je kunnen doen’’

StorytellingStorytelling

Storytelling is gaaf. We zijn erachter gekomen hoe inspirerend en leuk storytelling kan zijn. Vanaf de beginjaren in de prehistorische tijd worden er al verhalen verteld bij een kampvuur, en ja mensen dit leeft nog steeds. Weliswaar meer gedigitaliseerd maar nog steeds met dezelfde insteek; het vertellen van een verhaal op een unieke, inspirerende en creatieve manier.

Maar wat is het en waarom?


Allereerst staan we even kort stil bij de definitie van het begrip storytelling. Het woord verklapt de uitkomst al, namelijk het vertellen en inzetten van een verhaal met de daar bijbehorende technieken voor het overbrengen van een boodschap of het losmaken van emoties bijWat_en_waarom_storytelling de ontvanger. Dit is leuk omdat verhalen iets met je doen. We zijn erachter gekomen waarom dit precies werkt. Wanneer ik een goed verhaal weet te formuleren trekt dit de aandacht van de lezer. In dit geval jij, de lezer van dit blog. In je hoofd ga je mee met hetgeen wat ik probeer duidelijk te maken; waarom storytelling werkt en wat het met je doet. Wanneer we feiten opgesomd horen, wordt onze linker hersenhelft dus geactiveerd. Woorden worden gedecodeerd in betekenissen en verder gebeurt er weinig. Als we een verhaal horen daarentegen, verandert er iets wezenlijks. Niet alleen onze taalprocessor wordt dan aan het werk gezet, we voelen de gebeurtenis aan alsof we die zelf ervaren. Volg je het nog? Wanneer mijn verhaal dus interessant is en jij luistert, zijn onze hersenen in een soort extase. Op één lijn, gecombineerd met een filmpje, ingespeeld op bepaalde emoties, zorgen voor een actieve hersenpan die luistert en meegaat in mijn verhaal. Of story om het leuk te houden.

Andermans verhalen creëren onze eigen ideeën en ervaringen

Je kent het vast wel dat een goede vriend je een verhaal vertelt en dat je het twee weken later weer aan hem vertelt alsof je het zelf verzonnen hebt. Typisch storytelling!

Voorbeeld toepasbaarheid storytelling

Onderstaande video is een goed voorbeeld van storytelling. In dit verhaal wordt je op een toegankelijke manier ‘meegezogen’ in iets wat eigenlijk dagelijkse koek is geworden; het drinken van melk. Campina heeft storytelling begrepen, kijk zelf maar:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s