‘Zegt het voort’

 

We vertellen allemaal wel eens wat door. Het zij een kleine roddel of een sterk verhaal. Ook wordt er over ons zelf wel eens wat verteld, en dit vinden we allemaal niet even leuk. Het wordt pas leuk als er iets positiefs over je verteld wordt.  Hiermee komen we tot een link met de marketingstrategie Word of Mouth. Sinds de laatste jaren maakt deze marketingstrategie een enorme groei door. Met name vakantiereviews zijn razend populair, denk bijvoorbeeld aan Zoover.nl. Is dat echter het enige waar het voor gebruikt wordt?

Wat houdt Word-of-mouth in?

Voordat we beginnen met het beantwoorden van deze vraag, wil ik onze gastspreker Gert-Jan Nagel, 31 jaar en werkend bij Agrifirm, bedanken dat hij ons wilde voorzien als gastspreker.

gertjan

Agrifirm
Agrifirm is marktleider in Nederland en wereldwijd actief in het leveren van voer, voeding en advies aan veehouders en telers.
Al sinds 1893 vertaalt Agrifirm haar coöperatieve oorsprong in voordeel voor haar klanten.
Agrifirm biedt een breed assortiment aan kwalitatief hoogstaande producten zoals diervoeders, zaaizaden, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. De deskundige medewerkers staan dicht bij de dagelijkse praktijk van de agrarische ondernemer.  Wil je meer weten over Agrifirm? Ga naar http://www.agrifirm.com/

Word of Mouth, een bekend marketingstrategie. Het houdt in dat consumenten ervaringen met elkaar delen. Het gaat hier vaak om een product.

Voor meer informatie: https://www.wat-betekent.nl/wat-betekent-wom/

https://www.youtube.com/watch?v=YsrGYsRcKro

Refferal Marketing

Refferal Marketing is een voorbeeld waar Word of Mouth nog meer voor wordt gebruikt. Steeds vaker laten consumenten hun beslissing afhangen van de mening van anderen. ‘Vaak vreemden’ zelfs. Op kieskeurig.nl kijk je welke laptop je moet kopen. Op zoover.nl kijk je wat anderen over je beoogde vakantiebestemming zeggen. De negatieve reviews hebben dan ook direct grote, negatieve gevolgen voor producten en diensten. De kracht van aanbevelingen zijn zo ontzettend groot, dat het je product of dienst kan maken of breken. Wil je weten hoe dit werkt? Bekijk de reviews van andere mensen! www.kieskeurig.nl of www.zoover.nl

http://meilleurmarketing.nl/haal-meer-uit-tevreden-klanten-met-referral-marketing

Refferal Recruitment

Ook bedrijven gebruiken Refferal Marketing. Het heeft invloed op Human Resource instrumenten op Employer Brand. Grote bedrijven zoals Coca Cola, Genpact en Capgemini geven aan dat 40% van hun nieuw aangenomen personeel gebeurt door aanbevelingen. Apple heeft zelfs een beloningsprogramma ontwikkeld, waarmee medewerkers extra getriggerd worden om zelf te gaan recruiten. De bonus ligt dan ook tussen de €250 – €5000 per aanbeveling die dan ook daadwerkelijk wordt aangenomen. Hier zie je wederom weer hoe sterk Word-of-mouth is.

riekelt

Referral is een belangrijk element uit de recruitmentmix. Een mooi middel om je werknemer het woord te laten verspreiden. Houd er wel echter rekening mee dat slechts een klein deel van de sollicitaties daadwerkelijk uit refferal komt. Refferal kan dus een onderdeel van je recruitment zijn, maar nooit het enige middel. De juiste recruitment-mix is dan ook: Sourcing, Marketing, Agencies en Referral. Kijk voor de juiste eigenschappen op http://www.recruitingroundtable.nl/2011/11/07/de-7-eigenschappen-van-effectieve-referral-recruitment/

Influencers

Social influencers, oftewel invloedrijke mensen op social media, worden al langer door bedrijven en merken gezocht om hun producten te promoten. Het is een hele goede strategie, want met 1 tweet van bijvoorbeeld Justin Bieber zou je met je merk meteen 38 miljoen mensen bereiken, al bleek de helft nep te zijn, is het alsnog een groot aantal.

De influencers van vandaag hebben minder volgers dan bijvoorbeeld een Justin Bieber, maar dit zijn wel doelbewuste volgers. Mensen volgen deze influencers voor een bepaald doel. Ze delen bijvoorbeeld dezelfde hobby, of zijn geïnteresseerd in de posts of tweets die zij plaatsen. Influencers zijn een belangrijk middel geworden binnen de Online Marketing voor het promoten van merken/diensten. Wil je weten hoe je de juiste social influencers wilt vinden? ga naar http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-vind-je-de-juiste-social-influencers-maak-een-contextuele-analyse

Advertenties

One thought on “‘Zegt het voort’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s