Big Data presenteert: de perfecte student

Eindeloze excelsheets met op het eerste gezicht nietszeggende getallen. Wat moet je er mee? In principe niets, maar je kúnt er wel heel veel mee. Wij leggen je uit wat ‘Big Data’ is en laten zien hoe twee scholen dit inzetten.

Waar Big Data precies vandaan komt en waarom wij dit toch altijd schrijven met hoofdletters is niet bekend (Tokmetzis, 2013). Het is in ieder geval veel data, vandaar ‘Big’. Wat de ‘Data’ inhoud is niet bekend, ongedefinieerd of ‘gegevens van iets’. Lekker vaag, maar gelukkig hebben we wel duidelijke voorbeelden van wat je er bijvoorbeeld mee kan.

De ideale student
De ideale leefgewoonte in model brengen met Big Data, om de ideale student te creëeren. Het klinkt als een onrealistisch voorbeeld, maar in China is dit realiteit. Op de Chinese technische universiteit UESTC loopt een groot dataonderzoek. Hoe laat een student slaapt, hoe lang ze lezen, wanneer ze douchen wanneer ze eten, wat ze eten, wat zij online doen: alles wordt verzameld. Dit wordt vergeleken met de prestaties van de studenten, om zo tot het ideale ‘leefmodel’ te komen voor optimale studieresultaten. Natuurlijk moet nog blijken of dit wel werkt, maar eerlijk? Wij krijgen wel een beetje de kriebels van dit idee.
13310435_1286138868081738_8226135474739364864_n
Gegarandeerd aanmelden
Minder creapy is de manier waarop op ons eigen Windesheim Big Data wordt gebruikt. Dit wordt namelijk ingezet om te kijken hoe waardevol wervingsactiviteiten zoals een open dag of brochure zijn. Zoals je in onderstaande infographic (gemaakt door Phien van der Veer) kunt zien heeft 71,6 procent van de scholieren in 2015 zich ingeschreven na een meeloop dag, terwijl slechts 11,6 procent dit doet na het bezoeken van de open dag. Op de lange termijn wil Windesheim ook inzicht krijgen in welk wervingsactiviteiten het meest succesvol zijn. Zo weet je welke activiteit een scholier moet uitvoeren om zo zeer waarschijnlijk een nieuwe student op Windesheim te kunnen verwelkomen.

Wat Windesheim doet is natuurlijk onschuldiger dan het ideale Chinese leefmodel. Toch komen beiden voorbeelden op hetzelfde neer: data gebruiken om in te spelen op een individu of situatie. Niks nieuws, dit gebeurt tenslotte al jaren met marktonderzoek. Toch zijn wij wel heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Zou jij het verzamelen van gegevens over bijvoorbeeld al jouw leefgewoontes toestaan?infographic Big Data-01

Geraadpleegde bronnen:

https://decorrespondent.nl/296/Wat-is-Big-Data-/14414312-a609db7dhttps://www.communicatiepanel.nl/pdf/Trendonderzoek%20Communicatiepanel%202015%20(definitief).pdfhttp://www.volkskrant.nl/buitenland/hoe-china-via-big-data-modelstudenten-creeert~a4297366/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s