Word Of Mouth werkt!

Iedereen is zo langzamerhand auteur, journalist en deskundige tegelijk en plaatst gevraagd en ongevraagd video’s, foto’s, berichten, meningen, ervaringen en reviews over bijvoorbeeld bedrijven. We geven op deze manier informatie die de merkvoorkeur en het aankoopgedrag van onze medesurfers en andere consumenten in positieve dan wel negatieve zin beïnvloeden.

Consumenten zien elkaar als een objectieve, neutrale bron. Vriendenkringen en social media verbinden deze consumenten met elkaar. Mensen hebben volgens recent onderzoek dan ook meer vertrouwen in gewone mensen dan in ‘deskundigen’. Consumenten willen zekerheid bij het aanschaffen van een product. Zeker als deze nieuw of kostbaar is en bij bijvoorbeeld een product die de consument niet kent. Die zekerheid krijgen zij volgens Amerikaans onderzoek uit 2004 vooral door aanbevelingen van vrienden. Mond-tot-mondreclame wordt steeds meer beschouwd als één van de factoren die het aankoopgedrag van mensen bepaalt. Daarom werd in de VS in 2004 de ‘WOMMA’ opgericht, de ‘Word Of Mouth Marketing Association’. Zij bieden op hun website handige onderzoeksrapporten en handleidingen aan over ‘hoe om te gaan met Word Of Mouth (WOM)’. In het filmpje hieronder zie je op een leuke manier wat  ‘WOMMA’ precies inhoudt.

Online mond-tot-mondreclame verdient meer aandacht
Wanneer je een plaatselijke bakkerij of slagerij hebt, moet je de reclame natuurlijk vooral hebben van fysieke mond-tot-mond reclame. Maar wanneer jouw publiek zich vooral op het internet bevindt, dan ben je toch afhankelijk van online mond-tot-mondreclame: reviews. OpenCompanies onderzocht het belang van deze reviews. Hieruit blijkt dat 92% van hun ondervraagden eerst online reviews checkt, voordat ze een aankoop doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar jezelf, boek jij tegenwoordig nog een vakantie zonder eerst de reviews door te lezen? Maar hoe kun je als bedrijf nou voor reviews zorgen? Volgens ons: gewoon vragen!
Een mooi voorbeeld hiervan is Couverts. Zij geven consumenten een beloning wanneer zij een review schrijven. Bij het plaatsen van één review krijg je 150 Couverts Coins. Met deze Coins kun je sparen voor een dinervoucher van €25,-. Hiervoor heb je wel 6300 Coins voor nodig, maar als je graag uit eten gaat, moet dit geen probleem zijn! 😉

Het bereik van Word Of Mouth
WOM werkt, dat hebben we nu wel vastgesteld. Het werkt zelfs beter dan welke advertentie, commercial of interview ook. Klanten luisteren naar bekenden. Zelfs zoveel meer nu online een grote rol in ons leven speelt. Bekenden kunnen mensen zijn die klanten persoonlijk kennen, als vrienden of familie. Maar ook kunnen het bekende Nederlanders zijn. Bloggers en Vloggers die veel volgers hebben vallen daar ook onder. Het zijn als het ware online ambassadeurs.
Een goed voorbeeld van een online ambassadeurs voor verschillende merken is Miss Lipgloss oftewel Cynthia Schultz. Voor merken als HEMA en Max-Factor schrijft zij reviews op haar website en maakt ze filmpjes over de producten. Ze test de producten en geeft haar eerlijke mening hierover. Dit is de ultieme manier van WOM. Iemand zegt/schrijft iets over je product en vervolgens lezer haar bijna meer dan miljoen volgers op al haar social mediakanalen en lezers van haar blog het ook. Deze wordt heeft zo’n 40 tot 50 duizend bezoekers per dag. Haar bereik is dus enorm en hier houdt het niet mee op. Haar volgers praten hier weer over met anderen en deze weer met anderen en zo heb je een grenzeloos bereik. Allemaal omdat één iemand iets over een product/dienst/merk zegt!

misslipgloss
Zeven gouden regels voor Word Of Mouth
De vraag die bedrijven zichzelf vaak stellen is “Hoe krijg ik mijn doelgroep aan het ‘praten’ zodat ze elkaar beïnvloeden ten gunste van mijn bedrijf, merk of product?”. Het antwoord is eenvoudig, maar makkelijker gezegd dan gedaan: wees interessant genoeg om over te praten! Hier volgen zeven gouden regels om een interessant bedrijf, merk of product te worden waar mensen graag over praten en graag bij horen:

  1. Richt je op een ‘hoger’ doel;
  2. Wees echt;
  3. Maak je belofte waar;
  4. Biedt sociale en emotionele meerwaarde;
  5. Wees spraakmakend;
  6. Betrek klanten erbij;
  7. Zorg voor een ultieme klantbeleving.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s