Co-creatie voor gevorderden

Goed luisteren naar je klanten en ze mee laten denken in het creatieve proces: dat is waar co-creatie om draait. Afgelopen hoorcollege hebben we zelf ondervonden hoe het is om op een creatieve manier mee te denken met een ander. In het geval over het ochtendritueel van de ander en hoe dit verbeterd kon worden. Na deze creatieve sessie hebben we onze uitkomsten onderling besproken om te kijken op welke creatieve ideeën iedereen samen kwam. Helaas was er te weinig tijd om te kijken naar écht goede voorbeelden uit de praktijk in onze grote-mensen-wereld. Daarom leek het ons leuk deze blog toe te wijden aan voorbeelden van bedrijven die co-creatie hebben verheven tot een ware kunst.

Maar, voordat we naar deze Van Gogh’s, Vermeers en Picasso’s van de co-ceatie gaan kijken, doen we eerst een stap terug. Want, nog een keer… Waar komt ‘co-creatie’ ook alweer vandaan? Afgelopen decennia is onze wereld een stuk mondiger geworden. Het aantal kanalen waar wij over communiceren neemt nog steeds ieder jaar toe. Door al deze communicatievormen hebben wij, de consumenten en medewerkers, steeds meer behoefte aan interactiviteit, inspraak, maatwerk en openheid.

Daarnaast zien bedrijven ook in dat er bij de klant veel waardevolle kennis en innovatie te vinden is. Onder het mom van ‘customer creation’, kortweg ‘co creation’ gaan bedrijven de dialoog aan met de klant. Wil de klant iets kwijt over de service? Zeg het op Twitter! Heeft de klant behoefte aan een product dat nog niet bestaat? Meld het meteen in ons klantenforum! In deze ‘co creation’ kijken bedrijf en klant dus samen waar de mogelijkheden liggen en ruimte is voor verbeteringen en innovaties.

MAAK DE SMAAK
We kennen allemaal het merk Lays. In 2011 is het bedrijf gestart met een nieuwe campagne genaamd ‘Maak de smaak’ om zich te kunnen onderscheiden van goedkopere huismerken. Heel Nederland werd uitgedaagd om een nieuwe smaak te verzinnen voor het A-merk. De winnaar krijgt een behoorlijk geldbedrag, 1% van de gemaakte omzet en eeuwige glorie. Intussen is Nederland al een paar chipssmaken rijker, zoals Patatje Joppie en Spicy Reggae Chicken!

IKEA FOOD CHALLENGE
IKEA daagde creatievelingen in de keuken uit om mee te doen aan de Ikea Food Challenge. De deelnemers kregen een mandje met ingrediënten waar ze hun eigen creatie van mochten maken. Dit liep uit van een simpel soepje tot een uitgebreid diner. Alle inzendingen staan op instagram met hashtag #IKEAfoodchallenge. Genoeg inspiratie om een weekmenu samen te stellen! De winnaar kreeg €6500,- om een nieuwe keuken samen te stellen. Deze actie heeft een boel nieuwe ambassadeurs voor Ikea opgeleverd met veel positieve reacties.

ikea food challenge

GASTREDACTEUREN BIJ WEHKAMP
Het magazine van wehkamp op www.wehkamp.nl/inspiratie/ staat bomvol met inspirerende content. Wehkamp maakt ook gebruik van co-creatie. Eind 2015 is er een oproep geplaatst zodat er meer content geplaatst kon worden over healthy lifestyle. Deze zoektocht uiteindelijk vijf nieuwe gastredacteuren opgeleverd, waaronder Anne Liebregts. Zij schrijft onder andere tips om een fittere versie van jezelf te worden. Erg slim van wehkamp om co-creatie op deze manier in te zetten!

weh.png

Volgens ons zijn dit uitstekende voorbeelden van bedrijven die het geweldig doen als het gaat om co-creatie. Het lever ze niet alleen tevreden klanten en meer verkopen op, de klant zelf voelt zich ook betrokken en hebben het idee dat er naar ze geluisterd wordt. Naast de hiervoor genoemde voorbeelden zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden van bedrijven die co-creatie goed inzetten. Daarom zijn wij erg benieuwd: wat vinden jullie eigenlijk een goed voorbeeld van een bedrijf dat co-creatie goed inzet? Laat het in een reactie weten, dan is toch ook deze blog een klein beetje omgetoverd tot co-creatie!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s