McDonald’s weet welke burger jij het allerlekkerst vindt

Goedemorgen! Je ligt in bed en wordt gapend wakker. Het eerste wat je doet is het checken van je telefoon. ‘Heb ik nog berichtjes gemist?’ Je ziet dat je drie e-mails in je inbox hebt. Bovenaan staat een e-mail van Zalando. Met grote koeienletters schreeuwt Zalando dat er speciale artikelen voor je zijn geselecteerd. Deze artikelen zijn geselecteerd op basis van jouw eerdere zoekgedrag in de webshop. Word ik nou constant in de gaten gehouden?

‘Ja, ik accepteer de cookies’
Bedrijven mogen jou niet zomaar in de gaten houden. Ze mogen alleen gegevens van jou bewaren als jij daar toestemming voor hebt gegeven of als er een duidelijke en rechtvaardige reden voor is. Bij cookies is het zo dat er toestemming gegeven moet worden als deze inbreuk maakt op je privacy. De overheid treedt alleen op als het echt nodig is. Bijvoorbeeld met het verbieden van websites gerelateerd aan kinderporno en kansspelen en het stimuleren van bewustwording rondom privacy op het internet (Rijksoverheid, 2016).

Bespieding door de bonuskaart
Het meest opvallende voorbeeld is misschien wel dat van de Amerikaanse winkelketen Target. Target voorspelde door middel van de bestelgeschiedenis van een middelbare scholier te bekijken dat ze zwanger zou kunnen zijn. Later bleek dat ze inderdaad zwanger was (Forbes, 2012).

Gebeurt dit nou ook in Nederland? Misschien nog niet zo extreem als het voorbeeld van Target, maar het gebeurt dagelijks. Ook Albert Heijn slaat jouw gegevens op door middel van jouw bonuskaart. Hierdoor krijg je via de e-mail aangepaste aanbiedingen toegezonden, op basis van jouw aankoopgeschiedenis. Wanneer jij maandenlang Roosvicee en K3-koekjes koopt, kan het zomaar zijn dat je wekelijks kinderproductaanbiedingen krijgt

Als McDonalds liefhebber met een McDonalds app krijg je korting op producten op basis van je persoonlijke voorkeuren wanneer jij een McDonalds restaurant binnenstapt. Zalando doet het ook. Wanneer jij een product hebt gekocht of bekeken krijg jij een persoonlijke e-mail toegezonden met voorbeelden van producten waar jij naar op zoek bent. Puur gebaseerd op jouw vorige bezoek of bestelling (Radar, 2013).

De touwtjes in eigen handen nemen
Gaat dit te ver? Of vinden consumenten dit prima? De overheid treedt alleen op wanneer dit ook echt nodig is. Het komt dus op onszelf neer. Dankzij bovenstaande voorbeelden weten we nu dat internetbespieding in Nederland ook steeds meer gebeurt.

Wees ervan bewust dat je vaak toestemming geeft aan bedrijven zonder dat je dit bewust door hebt. Door bijvoorbeeld een aankoop te doen bij Zalando geef jij toestemming voor het in de gaten houden van jouw gedrag op Zalando. Dit is niet erg, maar je hebt het dus deels zelf in de hand. Welke ervaring heb jij met betrekking tot bespieding van jouw internetgedrag door bedrijven?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s