Het draait niet om de wortel, maar om de jacht

“Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken” (Frankwatching, 2013).

In het college van afgelopen week hebben jullie al veel informatie gekregen over het onderwerp gamification. Het lijkt ons daarom leuker én interessanter om jullie wat meer te vertellen over dit onderwerp in de praktijk. Hoe wordt gamification gebruikt en voor welke doeleinden?

Gamification is namelijk niet nieuw, we spelen al eeuwenlang verschillende spelletjes. Gamification helpt bij het binden en motiveren van de spelers. De titel van deze blog is al een keer geroepen door Niek tijdens het college. Het gaat bij gamification namelijk niet om de beloning, maar om de uitdaging en actie om deze beloning te krijgen.

Hoe wordt gamification in de praktijk gebruikt en voor welke doeleinden? Hieronder beschrijven wij een aantal voorbeelden aan de hand van verschillende thema’s.

Thema gezondheid
1. Een bekend experiment vond plaats in Stockholm waarbij men de traptreden in een station bekleedde met pianotoetsen die bij het betreden een bepaalde klank produceerden. Op deze manier stimuleerde men de gebruikers om i.p.v. de roltrap te gebruiken, trappen te doen om de lichaamsbeweging te verhogen.

1
(Mobilevenue, 2015)

2. “Zo ook liet men kinderen hun tandenpoetsen met een borstel die verkleurt als je het lang genoeg doet. In Kaapstad ging het Hope Soap-project door met als doel kinderen hun handen meer te wassen. Men verspreidde daartoe doorzichtige zeepjes waarin een speelgoedje zat verstopt. Het speelgoed was slechts te bereiken na langdurig gebruik van de zeep waar een positief effect uit voortkwam: de kinderen wasten hun handen vaker met minder ziekte tot gevolg” (Wikipedia, 2015).

Thema milieu
1. DE EFTELING ‘GAMIFIED’ HAAR PRULLENBAK
Holle Bolle Gijs. Misschien wel de simpelste vorm van gamification en lang voordat de term überhaupt werd gebruikt al een begrip in De Efteling. Holle Bolle Gijs stimuleert (voornamelijk) kinderen om hun afval netjes in de prullenbak te gooien. ‘Papier hier.’ Gooi je afval in zijn mond, dan word je direct vriendelijk beloond: ‘Dank u wel.’ Simpel en effectief (Rutgerteunissen, 2015).
2.png
(Rutgerteunissen, 2015)

2. Gamified prullenbak door heel Nederland. Heb jij deze prullenbak al gezien op weg naar school of het station? Dankzij deze speltechniek wordt het weggooien van afval een hele uitdaging. Het einddoel, namelijk een beter milieu, wordt bereikt door de weg er naar toe leuk te maken.

3.jpg
(Vioolenzo, 2012)

Thema: HAMSTEREN!
Een ander goed voorbeeld van gamification is de vlijmscherpe messenactie van de Albert Heijn. Bij een volle spaarkaart kreeg je korting op een mes of messenblok naar keuze. Wij verwachten dat een volle spaarkaart belangrijker werd dan het goedkoop boodschappen doen bij een andere supermarkt.

4
(Ad, 2015)

Dit waren een aantal voorbeelden uit de praktijk die wel werken, maar er is uit onderzoek gebleken dat niet alle vormen van gamification werken.
1. “Leaderbords geven spelers inzicht in hn prestaties ten opzichte van andere spelers. Zolang je in de top 3 staat ben je gemotiveerd om nummer 1 te worden of te blijven, maar voor de plekken daaronder zal je motivatie, met het dalen van je positie, drastisch afnemen” (Frankwatching, 2015).

6
(Screenshot Facebook, 2016)

2. “Het betekenisloos stickers uitdelen. Een schoenenretailer vond het een goed idee om zijn VIP-leden te belonen met badges voor het regelmatig winkelen en het schrijven van reviews. Het doel of de betekenis van deze badges was totaal onduidelijk. Niemand wist wanneer je ze kreeg of waarvoor. Gebruikers werden hierdoor met verwarring achtergelaten” (Frankwatching, 2015).

7
(Imediaconnection, 2015)

Kortom; gamification kan erg goed werken,  mits het goed wordt ingezet. Gamification werkt vooral goed wanneer er wordt ingespeeld op de intrinsieke motivatie van een consument.
Hoe zou jij gamification inzetten in het bedrijfsleven?

 

Advertenties

One thought on “Het draait niet om de wortel, maar om de jacht

  1. Mmmm. “Zolang je in de top 3 staat ben je gemotiveerd om nummer 1 te worden of te blijven, maar voor de plekken daaronder zal je motivatie, met het dalen van je positie, drastisch afnemen.” En daarbij een screenshot van het leaderbord. Wie herkent dit?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s