(A)sociaal door social media?

Cellphone sidewalk

Woensdagochtend, nog tien minuten voor mijn college begint. Ik duik dieper weg in mijn sjaal en verhoog mijn tempo. Auto’s razen langs me heen en in de verte klinkt een sirene. Mijn krakende, felgroene omafiets haalt moeiteloos iemand in als ik de voetgangers in het vizier krijg. Hun iPhones eisen alle aandacht op. Zonder op of om te kijken stappen ze vlak voor me het fietspad op. Ik rem uit alle macht. “Idioten”, mompel ik. Dat ze bijna een ongeluk hebben veroorzaakt is hun compleet ontgaan.

In plaats van om zich heen te kijken, lopen mensen onafgebroken naar hun telefoon starend op speciaal daarvoor aangelegde voetpaden, maken ze constant foto’s om aan de buitenwereld te bewijzen hoe leuk hun leven is en plaatsen ze kritische Tweets om organisaties of mensen naar beneden te halen. Hoe sociaal maakt social media?

Tip: Heb jij door hoe vaak jij jouw telefoon checkt? Probeer er eens op te letten en kijk wat er gebeurt als je eens een tijdje niet je telefoon gebruikt.

Rooskleurige realiteit?
Mensen besteden vaak veel meer tijd en energie aan social media dan ze denken. Door leuke of opvallende foto’s en berichten te plaatsen, schetsen ze een rooskleuriger beeld van zichzelf en hun leven dan dat het in werkelijkheid is. Dit heet beautification. Photoshop laat mensen er mooier uitzien en ondanks #nofilter wordt er op Instagram zo goed als altijd een vrolijk filter gebruikt. Dit leidt bij jongeren tot onzekerheid (Mediawijsheid, 2015). Ben jij offline dezelfde persoon als online?

Tip: Blijf dicht bij jezelf. Plaats geen foto’s of uitspraken die geen goede weergave zijn van de werkelijkheid.   

Relaxte realiteit!
Social media speelt een steeds grotere rol in ons leven, ook wanneer we zelf niks plaatsen. Organisaties delen content op Facebook, vrienden sturen foto’s via WhatsApp en dat ene kattenfilmpje op Facebook moet je echt gezien hebben. We denken dat we altijd zo sociaal zijn, maar wanneer gaan we daadwerkelijk aandacht geven aan onze omgeving? Zet je telefoon eens uit tijdens een feestje en ontdek hoe leuk de realiteit kan zijn!

Check dit filmpje. Herkenbaar?

.
________________________________________________________________

Mediawijsheid. (2015). Sociale media. Opgehaald van mediawijsheid.nl: http://www.mediawijsheid.nl/sociale-media/

Mlot, S. (2014, september 15). China Herds Tech Addicts to ‘Mobile Phone Sidewalk’. Opgehaald van pcmag: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2468506,00.asp

Geef een reactie

