ZOEKTOCHT NAAR EEN STERKE SOCIAL BUSINESS

Social business in een ontzettend ruim, maar vooral een vaag begrip. Wij zijn daarom ontzettend benieuwd hoe een bedrijf daadwerkelijk een social business wordt. Daarom hebben we er voor gekozen om de 4 fases naar social business beknopt uit te leggen. Zo krijgen andere studenten, maar vooral wij, meer inzicht in dit onderwerp.Schermafbeelding 2016-02-17 om 20.29.46

Fase 1: Eerste kennismaking met social media
Deze fase houdt in dat een bedrijf net kennis maakt met social media. Per platform is een account aangemaakt, maar nog geen strategie en doelstellingen ontwikkeld. Er is één persoon aangewezen om te zorgen voor alle social media activiteiten. Daarnaast houdt een bedrijf bij wat de mensen op social media zeggen en luistert hiernaar. Een bedrijf doet er goed aan om een strategie op te stellen voor social media. Daarnaast is het verstandig om meerdere mensen van een afdeling verantwoordelijk te maken die direct contact hebben met de buitenwereld. Het is ook belangrijk om te kijken hoe andere succesvolle organisaties het doen op social media. 

Fase 2: Let’s talk!
Een bedrijf ziet in deze fase social media als een kanaal, die beheert wordt door de afdeling marketingcommunicatie, klantenservice of woordvoering. Social media wordt in deze fase ingezet om in gesprek te gaan met de klant, te adverteren en om content te delen. Ook stelt de organisatie richtlijnen op voor social media en monitoren ze structureel conversaties. Om je verder te ontwikkelen is het raadzaam een onderzoek uit te voeren om erachter te komen welk platform je het beste kunt gebruiken. Een social team, waarin medewerkers o.a. ervaring delen en samen sociale initiatieven versterken, kan een bedrijf ook helpen om de volgende stap te maken. Het is belangrijk om campagnes te ontwikkelen op basis van informatie/statistieken die je verkregen hebt van je verschillende social mediakanalen.

Fase 3: Engagement staat centraal
Deze fase kenmerkt zich door nieuwe en bestaande producten en diensten te verbeteren. Een bedrijf zorgt ervoor dat de klant centraal staat en verdiept zich in ‘samenwerken’ en ‘sociale technologie’. De organisatie kijkt bij deze fase dus verder dan alleen naar de standaard marketingkalender. Om ‘echt’ een social business te worden is het investeren in data van belang. Inzichten zijn belangrijk om in te kunnen spelen op veranderingen. Het is belangrijk om klanten te betrekken. Bedenk wat de voorwaarden voor engagement zijn en ga eens na welke info de klanten willen delen. Laat aan de buitenwereld zien dat een bedrijf bezig is met constante verbeteringen.

Fase 4: Yes, dan eindelijk een social business!
Een bedrijf bevindt zich in deze fase als social volledig is geïntegreerd. Hierbij is social media onderdeel geworden van alle bedrijfsprocessen. Bedrijven zorgen binnen deze fase ervoor dat ‘social’ een hoofdonderdeel is van het denken en doen van alle medewerkers. ‘Social’ is tevens terug te vinden in de visie en draagt bij aan de doelen van een bedrijf. Bijzonder is dat de klanten in deze fase initiatief nemen voor verandering.

Veel bedrijven in fase 2 of 3
Ons is inmiddels duidelijk dat een bedrijf niet zomaar in één dag een social business is. Down the road komt een bedrijf in elke fase obstakels tegen, dit kost veel: geduld, moeite en vooral tijd. Wij denken dat de informatie over deze fases zeker de moeite waard is voor bedrijven. Dit omdat ze zo goed kunnen zien waar ze staan en wat ze nog moeten “doorstaan” om zich te ontwikkelen tot een social business. Ook denken wij dat veel bedrijven zich nog in fase 2 of 3 bevinden. Online zien wij namelijk dat bedrijven gebruik maken van alle mogelijke social media kanalen. Alleen wordt social media door bedrijven nog niet altijd even goed ingezet. Dit komt omdat social media dan nog wordt gezien als ‘handige tool’. Er ontbreekt nog een duidelijke strategie.

Nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp? Lees dan het boek SocialBusinessNow!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s